Συνέντευξη με τον Πρόεδρο του Ελληνο-Πολωνικού Συνδέσμου Εμπορίου και Επενδύσεων Κύρο Λαζαρίδη

Posted on Posted in συνεντεύξεις

Πριν λίγες μέρες είχα την τιμή να μιλήσω με τον κύριο Κύρο Λαζαρίδη – Πρόεδρο του Ελληνο-Πολωνικού Συνδέσμου που ιδρύθηκε μόλις πριν από λίγους μήνες. Ο Σύνδεσμος ξεκίνησε πολύ δυναμικά την πορεία του με  σημαντικές συνεργασίες στην Ελλάδα και στην Πολωνία, διάφορες εκθέσεις και εκδηλώσεις. Η συνέντευξη αυτή ήταν μια αφορμή να γνωρίσουμε τον ρόλο του Συνδέσμου στις ελληνο-πολωνικές σχέσεις και να μάθουμε πώς μπορούμε να επωφεληθούμε από τις δραστηριότητές του.

***

Πείτε μας πώς ξεκίνησε η ιδέα του να ιδρύσετε τον Ελληνο-πολωνικό Σύνδεσμο; Εσείς ο ίδιος έχετε κάποια σχέση με την Πολωνία;

 

Όχι, δεν έχω καμία σχέση με την Πολωνία, απλά διέκρινα ότι η Πολωνία καθίσταται μεγάλη δύναμη στην Ευρώπη, εννοώ οικονομική δύναμη, με μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι που δεν υπάρχει πλέον στην ευρωζώνη. Η Πολωνία τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται πολύ δυναμικά. Μια πρόσφατη μελέτη της Eurostar δείχνει την Πολωνία σαν την νούμερο 1 σε ρυθμό ανάπτυξης χώρα στην Ευρώπη.

 

Έτσι λοιπόν με βάση αυτή τη διάγνωση και την ανάγκη των Ελλήνων να βγούνε έξω από την Ελλάδα, ξεκινήσαμε μια σειρά επαφών με την Πρεσβεία για να ξεκινήσουμε αυτόν τον Σύνδεσμο. Η διαδικασία της ίδρυσης έχει αρχίσει περίπου πριν από ένα χρόνο. Ήταν όμως πολύ δαιδαλώδη όλη αυτή η διαδικασία, ειδικά με την νομιμοποίηση του Συνδέσμου και πήραμε τελικά άδεια τον περασμένο Οκτώβρη.

 

Υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τη μεριά των Ελλήνων επιχειρηματιών να συνεργαστούν με την Πολωνία;

 

Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη ζήτηση για συνεργασία με την Πολωνία. Υπάρχουν δύο μεγάλες κατηγορίες υποψήφιων εισαγωγέων.

 

H πρώτη κατηγορία είναι άνθρωποι που προσπαθούν να ανεβάσουν το επίπεδο των υπηρεσιών τους, να πάρουν κάποια έξτρα κεφάλαια και να ξεκινήσουν να εξάγουν. Αυτό είναι το 90%. Υπάρχει και ένα 10%, το οποίο κάνει ήδη εξαγωγές και ψάχνει να βρει καινούργιες αγορές και στόχους. Σαφώς, για μένα, καλύτερο είναι το 10%, γιατί αν το 90% δεν είναι έτοιμο, πρέπει να τους βάλουμε στην λογική του τι σημαίνει εξαγωγή, πράγμα το οποίο πιθανόν δεν το φαντάζονται. Μπορεί, για παράδειγμα, να μας έρθει ένας παραγωγός που βγάζει βιολογικά ζυμαρικά στην Ελλάδα και θέλει να τα στείλει στην Πολωνία. Ωραία, πώς θα τα στείλει, αφού δεν έχει ακόμα ετικέτα στα Αγγλικά ή στα Πολωνικά; Έχει πάρει πιστοποιήσεις; Έχει ποσότητες; Το μεγάλο πρόβλημα του Έλληνα είναι η νοοτροπία.

 

Δηλαδή η νοοτροπία πώς εμποδίζει τις εξαγωγές;

 

Η νοοτροπία ακριβώς εμποδίζει τους Έλληνες με το σκεπτικό ότι εγώ έχω το καλό το προϊόν και ο άλλος θα με παρακαλέσει να το αγοράσει. Η πραγματικότητα είναι ότι όπως θέλεις εσύ να πουλήσεις στον Πολωνό καταναλωτή, έτσι θέλουν άλλες εκατό χώρες, δεν είσαι ο μοναδικός που πουλάει το μακαρονάκι. Ο κόσμος τρώει μακαρόνια εδώ και χιλιάδες χρόνια και αν το προϊόν δεν είναι ανταγωνιστικό, δεν θα το πάρει από σένα.

 

Τι πιστεύετε ότι κάνει την Πολωνία ελκυστική στους Έλληνες επιχειρηματίες; Τι το συγκεκριμένο μπορεί να έχει η Πολωνία που δεν έχει κάποια άλλη χώρα; Υπάρχει κάτι τέτοιο;

 

Υπάρχουν πολλά πράγματα. Πρώτα απ’ όλα, υπάρχει μια χώρα που, όπως είπαμε στην αρχή, τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης. Ανάπτυξη σημαίνει ότι έχει ο κόσμος χρήματα για να ξοδέψει και εφόσον μπορεί να ξοδέψει, μπορεί να αγοράσει. Είναι μια χώρα πολυπληθής με 40 εκατομμύρια κόσμο. Είναι μια χώρα που αρχίζει να «κατεβαίνει» για διακοπές στην Ελλάδα.

 

Σαν παρένθεση να πούμε ότι ο τουρισμός είναι πλέον το πρώτο σημείο ενδιαφέροντος των δύο χωρών. Εμείς σαν επιμελητήριο, εκτός από την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων που θέλουν να πάνε στην Πολωνία, έχουμε και μέλη από πολωνικές επιχειρήσεις που θέλουν να κατέβουν στην Ελλάδα. Στο ανάποδο λοιπόν κομμάτι, το πρώτο είναι ο τουρισμός. Υπάρχει μεγάλη ζήτηση, απλά υπάρχει ακόμα μεγάλη ζύμωση στο θέμα κοστολογίου.

 

Αυτή λοιπόν η ζωή των Πολωνών τουριστών στην Ελλάδα, γυρνώντας στην χώρα τους και έχοντας μείνει ικανοποιημένοι, δημιουργεί μια πιθανή αναζήτηση ελληνικών προϊόντων, ιδίως τροφίμων. Θα έχουν μάθει εδώ την ελληνική φέτα, το ελαιόλαδο, τις ελιές. Αυτό θα δημιουργήσει αυτομάτως την ζήτηση αυτών των προϊόντων στην αγορά της Πολωνίας. Αυτή η ζήτηση θα ωθήσει τις ελληνικές εταιρείες να εξάγουν τα προϊόντα τους εκεί και αντίστοιχα να εισάγουν, είτε στα μαγαζιά delicatessen, είτε σε μικρά σούπερ μάρκετ, είτε με τη μορφή χονδρέμπορων ή με τη μορφή αντιπροσωπείας στον τομέα του τροφίμου αυτού.

 

Σε άλλους κλάδους υπάρχει ζήτηση από την Ελλάδα γενικότερα να κάνουν εξαγωγές. Άρα η Πολωνία μπαίνει σαν μια χώρα στόχος. Ο Έλληνας θέλει να πουλήσει αυτή τη στιγμή, βλέπει ότι στην Ελλάδα δεν πουλάει λόγω της κατάστασης. Πρέπει λοιπόν να πάει κάπου να δείξει τα πράγματά του. Ξεκινάει με τις μεγάλες αγορές της Ρωσίας, Γαλλίας, Αγγλίας και  αρχίζει και πηγαίνει και αλλού. Πιθανόν σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να είναι πολύ πιο εύκολο να μπουν σε τέτοιες αγορές, όπως η Πολωνία, η Τσεχία, η Σλοβακία, από το να χτυπήσει μεγάλες αγορές, όπου υπάρχουν ήδη κάποιες άλλες επιχειρήσεις, κάποια ονόματα. Την Πολωνία την βρίσκει πολύ πιο εύκολη χώρα σαν στόχος.

 

Πιστεύετε ότι υπάρχει κάποια σύγκρουση στη νοοτροπία των Πολωνών και των Ελλήνων που να προκαλεί κάποια προβλήματα στις επαφές μεταξύ των δύο χωρών;

 

Μέχρι στιγμής, από τις επαφές που είχαμε με τα πολωνικά επιμελητήρια, τα Γραφεία Οικονομικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Πολωνίας και της Πρεσβείας της Ελλάδος, δεν διαπιστώσαμε κάποιο σημαντικό πρόβλημα στη νοοτροπία. Ίσα ίσα, θέλουν όλοι οι άνθρωποι να βοηθήσουν στην ανάπτυξης των σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών. Είναι για το καλό όλων μας να γίνουν δουλειές, να γίνουν συμφωνίες, να ανοίξουν καινούργιες αγορές. Έχουμε την βοήθεια από πολλούς κρατικούς φορείς και της Ελλάδας και της Πολωνίας, έχουμε τη στήριξή τους.

 

Το τελευταίο παράδειγμα είναι ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης διοργανώνει στις αρχές Απριλίου μια αποστολή στη Βαρσοβία που την ονομάζει Διπλωματία των Πόλεων. Το δικό μας επιμελητήριο παίζει μεγάλο ρόλο στην διοργάνωση όλου αυτού του εγχειρήματος με τη βοήθεια της Πατρίσια Μπόγκους που είναι υπεύθυνη του γραφείου μας και κατευθύνει τις κοινές δράσεις και κάνει την παρουσίαση της πόλης με στόχο την ανάπτυξη τουρισμού των δύο πόλεων.

 

Έχετε κάνει ήδη κάποιες σημαντικές επαφές με πολωνικούς φορείς, όπως το Εμπορικό Τμήμα της Πολωνικής Πρεσβείας όπου συμμετείχατε μαζί στην έκθεση Horeca. Ποια είναι τα επόμενα βήματα του Συνδέσμου;

 

Όπως είπαμε πιο πριν, οι επαφές του Συνδέσμου μας ξεκίνησαν με το Τμήμα Εμπορίου της Πρεσβείας, επειδή είναι αλληλοκαλυπτόμενες οι δύο δραστηριότητες. Το Τμήμα που έχει έδρα στην Αθήνα και με υπεύθυνο τον εμπορικό ακόλουθο τον κ. Mirosław Gojdź διέκρινε ότι υπάρχει σε μας όρεξη για δουλειά, ότι δεν μένουμε στα λόγια με την προσπάθειά μας και έτσι είχαμε την τιμή να είμαστε στο περίπτερό τους, δηλαδή μας παραχώρησαν ένα μέρος του περιπτέρου για την ενημέρωση τυχόν επενδυτών για το ποιοι είμαστε και τι ακριβώς κάνουμε. Θεωρώ ότι το αποτέλεσμα ήταν πάρα πολύ καλό, αφού υπήρχε συνεργασία με διάφορους φορείς.

 

Υπάρχει επίσης συνεργασία με το νεοσύστατο επιμελητήριο στη Βαρσοβία, το αντίστοιχο Πολωνο-ελληνικό Επιμελητήριο που έχει στόχο την άμεση πληροφόρηση για τις δύο χώρες. Ο ρόλος των επιμελητηρίων, κάτι που πολλές επιχειρήσεις δεν το ξέρουν, είναι καθαρά θεσμικός – η διασύνδεση και πληροφόρηση. Εμείς θα δώσουμε σε έναν εξαγωγέα μια λίστα με 30 επιχειρήσεις, με ονόματα υπευθύνων εισαγωγών που εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για συνεργασία με την Ελλάδα, για να κάνει τη δουλειά του. Αυτός είναι ο ρόλος των επιμελητηρίων, ιδίως των διήμερων επιμελητηρίων.

 

Ποιος μπορεί να γίνει μέλος του Συνδέσμου;

 

Μέλος μπορεί να γίνει οποιαδήποτε εταιρεία ή φυσικό πρόσωπο, που τον ενδιαφέρει η δικτύωση, η προβολή, η συμμετοχή στις εκδηλώσεις του Συνδέσμου. Ήδη έχουμε σαν σκοπό του χρόνου το Μάρτιο να πραγματοποιήσουμε στην Ελλάδα, μάλλον στην έδρα μας στη Θεσσαλονίκη, το πρώτο ελληνο-πολωνικό συνέδριο με καλεσμένους τα επιμελητήρια της Πολωνίας και με ακροατήριο ελληνικές επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται για την αγορά της Πολωνίας. Το έχουμε βάλει σαν μακρινό στόχο, επειδή θέλουμε να το κάνουμε σωστά για να πουν οι επιχειρήσεις ότι συνάντησαν κάποια δεδομένα, όχι ότι απλά άκουσαν αοριστολογίες χωρίς ουσία.

 

Τελειώνοντας, πείτε μας που μπορεί να βρει κάποιος περισσότερες πληροφορίες για τον Σύνδεσμο;

 

Πληροφορίες υπάρχουν στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα μας www.greekpolish.org. Έχουμε σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως Facebook, Instagram και Twitter, όπου ανακοινώνονται οι εκδηλώσεις μας, αναφορές στις εκδηλώσεις που έχουν ήδη γίνει. Το γραφείο μας λειτουργεί Δευτέρα με Παρασκευή 9 πμ. με 7 μμ. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μας πάρουν τηλέφωνο και να συνεννοηθούν στα Ελληνικά, Πολωνικά και Αγγλικά για οποιαδήποτε πληροφόρηση.

***

Ευχαριστώ πολύ τον κ. Κύρο Λαζαρίδη για την συνέντευξη.

 

 

Είμαι επαγγελματίας μεταφράστρια μεταξύ της αγγλικής, ελληνικής και πολωνικής γλώσσας. Ο στόχος μου είναι να βοηθήσω τις ελληνικές εταιρείες στην ανάπτυξη συνεργασιών με την Πολωνία και στην προσέλκυση καινούργιων πελατών, εταιρικών και ιδιωτών, χάρη στο άψογα μεταφρασμένο υλικό. Επικοινωνήστε μαζί μου για να συζητήσουμε πώς μπορώ να σας βοηθήσω.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *